HLOOKUP
HLOOKUP
توضیح
این تابع بسیار شبیه تابع VLOOKUP است با این تفاوت که اطلاعات موجود در جدول مورد جستجوی تابع VLOOKUP بهصورت عمودی است، اما در تابع HLOOKUP اطلاعات موجود در این جدول (Table_array) بهصورت افقی قرار دارد. بهعبارتدیگر پیشنیاز استفاده از این تابع ایجاد جدولی افقی از اطلاعات خام میباشد.
ورودی ها
- Lookup_value : کد مورد جستجو، هر نوع، اجباری.
این کد همان است که در جدول دادهها به دنبال آن جستجو انجام میگیرد.
- Table_array :جدول دادههای خام، آرایهای از سلولها، اجباری.
این ورودی معرف جدولی است که اطلاعات در آن جستجو میشود. بهتر است این جدول را بهصورت ستونی معرفی نمایید.
- Row_index_num : شماره ردیف، عددی، اجباری.
[the_ad id=”25541″]
معرف شماره ردیفی است که در صورت یافتن اطلاعات در جدول اطلاعات آن ردیف از ستون یافته شده در خروجی نمایش مییابد. بهطور مثال برای نمایش نام دانشجو با استفاده از کد او باید شماره ردیف نام دانشجو موجود در جدول را در این ورودی وارد نمایید.
- Range_lookup :دقت جستجو، منطقی، اختیاری با پیشفرض 1.
درصورتیکه مقدار وارد شده برای این ورودی 1 باشد (و یا اینکه مقداری برای آن وارد نشود) باعث میشود که نزدیکترین نتیجه موجود در جدول Table_array بهعنوان خروجی تابع نمایش یابد. اما در اکثر موارد چنین طرز جستجویی برای ما مطلوب نیست. مثلاً فرض کنید قصد داریم با وارد نمودن کد دانشجویی نام آن را نمایش دهیم. قطعاً میل نداریم که در صورت ورود کد اشتباه نام دانشجویی نمایش یابد که کد دانشجویی او شبیه به کد اشتباه وارد شده است.
درصورتیکه مقدار وارد شده برای این ورودی صفر باشد، فقط مقادیر دقیق یافت شده در جدول Table_array در خروجی نمایش مییابد و در صورتیکه مقدار دقیق در این جدول یافت نشود خروجی تابع خطا خواهد بود. من معمولاً مقدار صفر را برای این ورودی انتخاب میکنم و به شما هم پیشنهاد میکنم که برای این ورودی مقدار صفر را وارد نمایید و اصلاً نگران خطاهای نمایش یافته در خروجی نباشید زیرا آنها را با چند روش مختلف میتوان مدیریت کرد.
مثال
در پروژه فاکتور فروش خود، اطلاعات کالاها را که هم اکنون در جدولی بهصورت عمودی (در برگه “مشخصات کالا”) وجود دارد، در برگهای جدید (بانام “مشخصات افقی کالا”) و این بار بهصورت افقی ذخیره کنید[1]. سپس با استفاده از تابع HLookup ترتیبی دهید که با درج کد کالا در سلول B7 سایر مشخصات آن در سلولهای B8:B11 درج شود.
برای این منظور سلولهای A7:B11 را بهصورت تصویر5‑18 شکل میدهیم و در سلول B8 فرمول زیر را درج کنید.
سپس میتوانید فرمول موجود در سلول B8 را در سلولهای B9:B11 کپی کنید و در نهایت مقادیر مربوط به ورودی Row_index_num را به طرز صحیح مقداردهی نمایید.
فرمول |
=HLOOKUP($B$7,$1:$5,2,0) |
D8 |
خروجی |
کشک |
[1] برای تبدیل یک جدول افقی به یک جدول عمودی به روش زیر عمل کنید:
الف- اطلاعات موجود در جدول مبداء (برگه “مشخصات کالا”) را کپی کنید.
ب- برگه جدیدی ایجاد نموده و روی سلول A1 آن کلیک راست نموده و در منوی باز شده از قسمت Paste Options گزینه Transpose را انتخاب کنید.
منبع: حسابداری با اکسل
درباره حسین صابری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد - ارشد حسابداری (دانشجوی دکتری حسابداری) - کارشناس رسمی قوه قضاییه (حسابداری و حسابرسی) - برنامه نویس و مدرس کامپیوتر
نوشته های بیشتر از حسین صابریمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
فایل حقوق دستمزد 98 و اکسل محاسبه مالیات حقوق 98
معرفی توابع جدید در اکسل ۲۰۱۹
همانطور که می دانید مجموعه آفیس هر سه سال یک بار نسخه جدید خود را عرضه می کند و در ورژن های جدید امکانات جدیدی را قرار می دهند که کار با نرم افزارها را برای کاربران راحت تر کند
در اکسل ۲۰۱۹ چندین ابزار کاربردی اضافه شده است که در این قسمت مب خواهیم به معرفی چند تابع جالب و بسیار کاربردی آن بپردازیم. توابعی که در این بخش یاد خواهیم گرفت در نسخه OFFICE 365 وجود داشتند اما چون این نسخه به صورت غیررایگان عرضه شده بود بسیاری از کاربران امکان پرداخت هزینه آن را نداشته و از این توابع محروم بودند
توابعی که به معرفی آنها می پردازیم شامل موارد زیر می باشند:
CONCAT
TEXTJOIN
MINIFS
MAXIFS
IFS
SWITCH
محاسبه مالیات حقوق تحت اکسل
ورود سریع تر اطلاعات
ورود سریعتر داده ها در اکسل به کمک قابلیت Auto Correctشاید برای شما پیش آمده باشد که در یک زمان ورود اطلاعات یک فهرست، به صورت مداوم مجبور به تکرار یک کلمه یا جمله هستید. بهترین راه برای این کار استفاده از ویژگی Auto Correct است. به عنوان نمونه ما در ورود اطلاعات یک جدول کلمه @talant_ir را دائما تکرار می کنیم، و تصمیم داریم با ورود عبارت @t به صورت خودکار کلمه @talant_ir تکرار شود. برای اینکار از مسیر ذیل استفاده می کنیم.
محاسبه بهای تمام شده به روش FIFO
بسیاری از حسابداران محاسبات مربوط به بهای تمام شده را به صورت دستی و به صورت کاردکس بالا انجام می دهند که این کار زمانبر و پر از اشتباه خواهد بوددر این آموزش می خواهیم محاسبات را با استفاده از نرم افزار اکسل انجام دهیم و دقت و سرعت محاسبات را بالا ببریم.
دیدگاهتان را بنویسید