قبل از معرفی آفیس 365 بهتر است نگاهی به تاریخچه شکل گیری آن داشته باشیم.

آفیس 365 اوایل سال 2015 به طور رسمی توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردید. در ابتدا به تصور خیلی از کاربران این آفیس به عنوان یک محصول کلود که تحت وب کار خواهد کرد به دنیا معرف شده ولی در واقعیت این طور نبود و آفیس 365 یک مفهوم جدیدی پیدا کرد که با مفهوم سنتی آفیس فرق داشت.

در حال حاضر آفیس 365 به طور مداوم در حال بروزرسانی است و مشترکین این آفیس می توانند با اکانت خود به آخرین نسخه آفیس 365 دسترسی داشته باشند.

آیا آفیس 365 همان آفیس آنلاین است؟

آفیس 365 با آفیس آنلاین متفاوت می باشد. آفیس آنلاین کاملاً تحت وب و رایگان بوده و به اینترنت نیاز دارد ولی آفیس 365 بر روی سیستم شما نصب می شود و به اینترنت نیاز ندارد و تنها با پرداخت هزینه قابلیت استفاده از آن را دارید.

با خرید لایسنس آفیس 365 شما محصولی را خریداری می کنید که بخشی از آن به صورت یک برنامه بر روی سیستم شما نصب می شود و بخشی از برنامه ها به صورت کلود در اختیار شما قرار می گیرند.

چرا عنوان 365 را برای آن انتخاب کرده اند؟

آفیس 365، یعنی 365 روز سال، یعنی 365 روز اعتبار دارد و باید بعد از یک سال مجدد لایسنس خریداری کنید و حساب کاربری خود را تمدید کنید.

 

حالا که با تاریخچه و ماهیت این آفیس آشنا شدیم بهتره به سوال زیر پاسخ داده بشه:

آفیس 365 چیست؟

در یک جمله کوتاه می توان گفت، آفیس 365 اشتراک استفاده از نرم افزارها و سرویس های آفیس است.

 

تفاوت آفیس 365 با آفیس 2019 چیست؟

قطعاً یک سری تفاوت بین این آفیس و آفیس های قبلی وجود دارد که ما را قانع کند که لایسنس آن را خریداری کنیم.

در واقع تفاوت اصلی آفیس 365 با آفیس 2019 در این است که با خرید لایسنس آفیس 2019 شما همیشه آفیس 2019 را خواهید داشت و با ارائه نسخه جدید آفیس امکان ارتقا به آخرین نسخه وجود ندارد. در واقع شما مادام العمر باید از آفیس 2019 استفاده کنید (مگر اینکه لایسنس نسخه جدید را خریداری کنید)

اما با خرید لایسنس آفیس 365 شما همیشه به آخرین نسخه نرم افزارها و سرویس ها دسترسی خواهید داشت. تا زمانیکه حق عضویت این اشتراک را می پردازید علاوه بر همه نرم افزارهای مجموعه آفیس 2019، آفیس 365 در نسخه خانگی دو سرویس فضای ابری (One Drive) و 60 دقیقه اعتبار مکالمه رایگان اسکایپ در هر ماه را داراست که در آفیس مادام العمر (همان آفیس 2019) وجود ندارد.

 

به طور کلی این اشتراک در سه قالب عرضه شده است:

1- نسخه آفیس خانگی

2- نسخه تجاری

3- نسخه سازمانی (و شرکت های بزرگ)

 

ما در اینجا به معرفی نوع اول یعنی آفیس 365 خانگی می پردازیم.

مایکروسافت برای کاربران خانگی، آفیس را به دو صورت عرضه کرده است:

1- آفیس 365 شخصی (Personal)

2- آفیس 365 خانگی (Home)

 

کاربران آفیس 365 خانگی به چه نرم افزارها و سرویس هایی دسترسی دارند؟

مایکروسافت برای کاربران خانگی آفیس 365، مجموعه ای از نرم افزارها به همراه دو سرویس وان درایو و اسکایپ را تدارک دیده است.

این نرم افزارها برای هر سیستم عمل به شرح جدول زیر نصب می شوند:

 

همانطور که گفته شد مایکروسافت دو نوع اشتراک آفیس 365 برای کاربران خانگی ارائه کرده است که در ادامه به معرفی هر یک از این دو می پردازیم:

1- آفیس 365 شخصی

مایکروسافت این نسخه را برای استفاده فقط یک نفر پیشنهاد می کند و لایسنس آن بر روی تنها یک اکانت مایکروسافت Set می شود. با این اکانت کاربر می تواند تا 5 دستگاه مختلف به انتخاب خودش آفیس 365 را نصب کند.

یک ترابایت فضای وان درایو بینه همه این دستگاه ها مشترک خواهد بود و ماهانه 60 دقیقه اعتبار اسکایپ به این اکانت تعلق می گیرد.

 

2- آفیس 365 خانگی

اما به صرفه ترین نسخه آفیس 365 برای استفاده بیش از یک نفر نسخه Home است.این نسخه از آفیس 365 برای استفاده گروهی بسیار مناسب است و بر روی 6 اکانت مایکروسافت Set می شود. دقیقاً مثل این است که 6 عدد لایسنس آفیس Personal خریداری کرده اید.

در این نسخه لایسنس بر روی اکانت نفر اول Set می شود و این شخص می تواند آفیس خود را با 5 نفر دیگر به اشتراک بگذارد.

هر نفر یک ترابایت فضای ابری جداگانه خودش را خواهد داشت و می تواند بر روی 5 دستگاه مختلف آخرین نسخه نرم افزارهای آفیس را نصب کند.

ماهانه 60 دقیقه اعتبار اسکایپ به هر نفر تعلق می گیرد.

به طور کلی با داشتن آفیس 365 خانگی، کاربر می تواند بر روی 30 دستگاه آخرین نسخه آفیس را نصب کند. 6 ترابایت فضای ابری وان درایو داشته باشد و 360 دقیقه در ماه با استفاده از اسکایپ مکالمه رایگان با دوستان خود داشته باشد.

 

پلن قیمت آفیس 365 شخصی و خانگی

 

نکته ای که وجود دارد این است که در آفیس خانگی نیازی نیست که هر 6 کاربر در یک مکان مشترکی باشند. هر اکانت می تواند در مکان های مختلف روی سیستم های مختلف نصب شود.

اگر شما دانشجو هستید و قصد دارید به همراه 5 نفر از همکلاسی های خود لایسنس آفیس 365 خانگی را خریداری کنید و هر یک از شما در شهرهای مختلفی ساکن هستید، مایکروسافت هیچگونه محدودیتی را در این باره برای استفاده کنندگان این آفیس در نظر نگرفته است و شما می توانید این آفیس را روی سیستم های خود که در مکان ها (شهر) مختلف هست نصب کنید.

 

امکانات مختلفی در آفیس 365 وجود دارد که بدون هیچگونه محدودیتی شما می توانید از همه آنها استفاده کنید.

از آنجایی که تمرکز اصلی بنده روی آموزش اکسل هست در ادامه به معرفی برخی توابع جدید که در اکسل 365 ارائه شده است می پردازم.

در ابتدا که آفیس 365 ارائه شد 6 تابع جدید هم به اکسل اضافه شده که تا ارائه نسخه آفیس 2019 فقط در دسترس مشترکین آفیس 365 بود. این توابع که در حال حاضر در اکسل 365 و اکسل 2019 وجود دارد شامل موارد زیر است:

CONCAT

TEXTJOIN

IFS

SWITCH

MAXIFS

MINIFS

 

اوایل سال 2019 مایکروسافت یک ویژگی جالبی را به اکسل اضافه کرد که تحت عنوان Dynamic Array معرفی شد. و 6 تابع جدید ارائه شد که از خواص Dynamic Array پیروی می کند. این توابع شامل موارد زیر هستند:

FILTER

UNIQUE

SORT

SORTBY

SEQUENCE

RANDARRAY

نکته مهمی که وجود دارد این است که مایکروسافت با ارائه ویژگی ناحیه داینامیک پرونده دستور Ctrl + Shift + Enter را برای همیشه بست. چرا که قابلیت آرایه ای بودن درون هر یک از 6 تابع بالا گنجانده شده و دیگر برای نوشتن فرمول ها به صورت آرایه ای نیازی به استفاده از کلیدهای کنترل، شبفت، اینتر نیست. و فرمول آرایه ای دیگر معنا ندارد.

اما مایکروسافت به 12 تابع اشاره شده بسنده نکرد و اواخر سال 2019 دو تابع زیر را نیز عرضه کرد:

XLOOKUP

XMATCH

خلق تابع XLOOKUP در واقع یکی از انقلاب های اکسل را به همراه داشت چرا که این تابع جایگزین توابع VLOOKUP و HLOOKUP شده است و حالت های مختلفی برای جستجو در آن گنجانده شده است. (برای مشاهده آموزش این تابع می توانید وارد کانال تلگرامی ما شوید)

در روزهای ابتدایی سال 2020 و مصادف با ایام شیوع ویروس کوید 19 در سراسر دنیا شاید معرفی یک تابع با قابلیت های فوق العاده یک امید در دل کاربران اشتراک آفیس 365 بوجود آورد چرا که این نشان دهنده آن است که مایکروسافت کاربران خود را تنها نمیگذارد و همیشه و تحت هر شرایطی سرویس های خود را به مشترکین خود ارائه می دهد.

این تابع که در اواخر اسفند ماه سال 1398 ارائه شده به نام LET می باشد و قابلیت تعریف متغیر را داراست. این تابع زمانی استفاده می شود که در یک فرمول تابع، دستور، ارجاع یا محاسبات تکراری نوشته می شود و عملاً با تعریف متغیر از تکرار نویسی در فرمول جلوگیری می شود.

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بیشتر کارهای خود را با اکسل انجام می دهید و قصد دارید توانمندی خود را در این نرم افزار بالا ببرید توصیه میکنم حتما آفیس 365 را تهیه کرده و همیشه از آخرین امکانات و سرویس هایی که مایکروسافت در اختیار مشترکین آفیس قرار می دهد استفاده کنید و از کار با مجموعه نرم افزارهای آفیس و به ویژه نرم افزار اکسل لذت ببرید.

 

برای تهیه لایسنس آفیس 365 خانگی لطفاً درخواست خود را به شماره زیر در واتساپ یا تلگرام ارسال کنید.

0912-789-5462 – طاهرخانی